Image Image Image Image Image

BNSyoutube      BNStwitter      BNSlinkedin      BNSfacebook

Scroll to Top

To Top

voor opdrachtgevers

1472052_581607521911128_249948966_n

Overheid en bedrijfsleven maken veelvuldig gebruik van de diensten van stripmakers. Striptekenaars ontstijgen de discipline als ‘plaatjesmaker’ en zijn naast uitstekende illustratoren ook echte verhalenvertellers. De vaardigheid om ‘out of the box’ te denken, te relativeren of verbanden te leggen is een talent waar graag gebruik van wordt gemaakt bij interne bedrijfsprocessen of externe communicatiemiddelen. Vooral humor wordt ingezet bij analyse of groepsprocessen, maar ook het identificeren van het verhaal achter producten of diensten (the ‘corporate story’ of ‘storytelling’) is een dankbare taak voor stripmakers. Stripmakers hebben vooral het laatste decennium hun weg gevonden naar vele ministeries, non-profitinstellingen en de top van het Nederlandse bedrijfsleven, zoals KPMG, Cap Gemini, Ahold, diverse banken en verzekeringsbedrijven.

Uiteraard vormen stripverhalen ook nog steeds een belangrijke vorm van amusement voor jonge kinderen én volwassenen. Naast de bekende tijdschrifttitels in het schap van de lokale kiosk, worden strips ook veel gebruikt voor educatieve toepassingen zoals schoolboeken en voorlichtingsmateriaal. Enkele musea en educatieve non-profit instellingen maken ook geregeld gebruik van het veelzijdige stripmedium.

Hoe laat ik een strip maken (en wat is het verschil met cartoons of illustraties)?
Er is een onderscheid tussen visualising, illustratie, infographic, cartoon en strip. Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt en leiden nog wel eens tot verwarring, met name omdat stripmakers vaak al deze disciplines beheersen. Elk communicatiedoel vraagt om een andere uitwerking. Een bij de BNS aangesloten stripmaker is een ervaren professional die u verder kan helpen met een aanvraag.

• Een strip of beeldverhaal is een opeenvolging van verhalende beelden met dialoog en tekst. Dat kunnen enkele plaatjes zijn (zoals een krantenstrook), een pagina of een heel boek.

• Bij visualising wordt een tekenaar ingezet om, vaak in kort tijdsbestek, een bestaand idee in schetsmatige vorm uit te werken. Bij visuals worden meestal geen tekstballoons gebruikt. Visualising vindt vooral plaats in de reclamebranche als ‘storyboard’ voor een op te nemen commercial. Een goede visual is meestal geen eindproduct: de tekenstijl is daarom minder belangrijk en vooral functioneel.

 Illustraties en cartoons proberen de essentie van een verhaal, idee of concept in één, enkel beeld te vangen. Bij cartoons is dat altijd humoristisch, bij illustratie niet altijd.

• Een infographic is meestal iets zakelijker en probeert in één beeld (of opeenvolging van) een proces of instructie te verduidelijken.

Rechtstreeks bij een stripmaker of via een agentschap?
U kunt er ook voor kiezen een gespecialiseerd agentschap in te schakelen. Zij vertegenwoordigen meerdere creatieven en bieden meer keus en advies bij het inschakelen van een artiest of de beste uitvoering. Ook dragen agentschappen zorg voor een aanzienlijk deel van de productie, traffic en correspondentie. Voor deze werkzaamheden betaalt u het agentschap een toeslag of ‘commission fee’ bovenop het honorarium.

In Nederland zijn enkele agentschappen actief. De meeste stripmakers zijn aangesloten bij Comic House.
Shop Around
The Reps
Art Box
Comic House
LEV
Roughmen

Wat kost een strip?
Het laten maken van een strip is complexer dan een cartoon of illustratie. Er wordt niet alleen getekend maar er wordt ook een verhaal bedacht en geschreven, inclusief dialogen. Bovendien bedenkt een stripmaker de personages/characters, decors, omgevingen, wordt er ingekleurd, geredigeerd, tekstballoons geletterd etc. Het maken van een strip kan daarom complex en tijdrovend zijn, wat zich vertaalt in de uiteindelijke productieprijs. Opdrachtgevers moeten rekening houden met in ieder geval enkele honderden euro’s honorarium ‘per product’. Deze prijs kan oplopen tot enkele tienduizenden euro’s voor langere verhalen en complete boek- of albumproducties. De bekendheid en reputatie van de in te huren tekenaar speelt ook een rol bij de tariefbepaling: een oude rot in het vak met aanzien kost nu eenmaal meer dan het veelbelovende toptalent.

Gebruiksrechten, copyrights en royalties
De meeste strip- & illustratieopdrachten betreffen een eenmalige publicatie of worden voor een korte periode intern gebruikt. Als er sprake is van bijvoorbeeld herdrukken (boeken, tijdschriften), merchandise-artikelen of langere gebruiksduur (producten, campagnes) zijn bovenop het honorarium aanvullende toeslagen van toepassing. Voor een heldere offerte met duidelijke afspraken dient het gebruik en toepassing zo goed mogelijk gespecificeerd te zijn. Ook het intellectuele eigendomsrecht ligt automatisch bij de stripmaker. Afwijkende afspraken worden contractueel vastgelegd in bijvoorbeeld een (uitgebreide) licentie.